Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ

opony do Daihatsu

Wybierz swój model samochodu

Daihatsu Motor Company jest japońskim producentem samochodów osobowych, obecnie funkcjonującym jako spółka akcyjna. Firmę założono 1 marca 1907 roku jako Hatsudoki Seizo Co., Ltd. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją silników, a pierwszy samochód osobowy opuścił fabrykę dopiero po pięćdziesięciu latach od założenia marki. Auta Daihatsu charakteryzują się kompaktową budową, niewielkimi rozmiarami, minimalistycznym designem i niedużą pojemnością silników. Są uznawane za jedne z najbardziej ekonomicznych pojazdów do jazdy po mieście.

Historia marki

Marha Daihatsu szczyci się ponad stuletnią historią. Kilka lat po zarejestrowaniu Hatsudoki Seizo Co., Ltd. rozpoczęły się prace nad stworzeniem prototypu czterokołowego samochodu ciężarowego. W 1930 wystartowała produkcja pojazdów trójkołowych przeznaczonych na rynek azjatycki. Pierwszy prototyp wozu osobowego udało się opracować w 1937 roku. Na początku lat pięćdziesiątych (w 1951) przedsiębiorstwo zmienia nazwę na Daihatsu Kogyo Co., Ltd. Obowiązuje ona do 1974 roku, następnie zostaje przemianowana na Daihatsu Motor Co., Ltd. W międzyczasie firma rozpoczyna regularną produkcję pierwszego samochodu osobowego (model Hijet) oraz nawiązuje współpracę z największym japońskim koncernem motoryzacyjnym – Toyota Motor Corporation. Toyota przejmuje wówczas 16,8% udziałów firmy. Okres rosnącej popularności Daihatsu przypada na lata siedemdziesiąte, gdy debiutuje subkompaktowy model Charade (z fabrycznym oznaczeniem 993cc), szybko stając się jednym z najpopularniejszych w dziejach marki. Produkowano go w latach 1977-2000. Pojawiły się również wersje sedan i hatchback. Na niektórych rynkach Charade był oferowany pod nazwą Cuore. Rok 1984 to prezentacja dwóch nowych modeli: Rocky oraz 850 (wprowadzonych na rynek amerykański w 1988). Dwa lata później rusza linia produkcyjna Charade w Chinach. W roku 1995 Toyota przejmuje kolejne akcje przedsiębiorstwa, zwiększając swoje udziały do 33,4%. Trzy lata później japoński gigant wchodzi w posiadanie większości (51,2%) pakietów kontrolnych. W sprzedaży pojawia się model Sirion, opracowany we współpracy inżynierów Daihatsu i Toyoty. Rok 2002 to debiut sprzedażowy Daihatsu Copen – dwudrzwiowego kabrioletu z silnikiem R4 o pojemności 0,7 litra lub silnikiem wolnossącym o pojemności 1,3 litra, rozpędzającego się do prędkości 171 km/h. W drugiej połowie roku 2016 wszystkie akcje przedsiębiorstwa zostają wykupione przez Toyotę. Następuje szeroko zakrojona restrukturyzacja: od tej pory zespół Daihatsu zostaje przydzielony do opracowywania małych modeli dla obydwu marek. Celem obecnej strategii spółki jest współpraca skupiająca się na produkcji aut segmentu A oraz szybsze wprowadzanie na rynek nowych, konkurencyjnych produktów. Obydwa przedsiębiorstwa zachowały osobne struktury i style zarządzania, mają też dzielić się wypracowanymi do tej pory strategiami wdrażania nowych koncepcji i technologii.

Daihatsu w Polsce

Na polskim rynku samochody marki Daihatsu oficjalnie pojawiły się w 2009. Auta japońskiego producenta nie cieszą się jednak u nas zbyt dużą popularnością. Na polskich drogach można spotkać kilka najbardziej znanych modeli – przede wszystkim Charade, Materia, Sirion, Terios i Copen.

Ciekawostki

  • Jeden z polskich miłośników marki przerobił Daihatsu Sirion na wersję elektryczną. Konwersja została wykonana całkowicie samodzielnie, a projekt zajął ponad rok.
  • Firma Daihatsu zatrudnia 11 873 pracowników.
  • Debiutujący w 1999 roku model Mira Gino na rynku europejskim był sprzedawany jako Daihatsu Trevis.