Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ

opony do Lancia

Wybierz swój model samochodu

Lancia Automobiles S.p.A. jest włoską marką samochodów osobowych założoną w 1906 roku przez dwóch przyjaciół: Vincenzo Lancię i Claudio Fogolina. Od samego początku (aż do teraz) jej siedziba znajduje się w Turynie. Dzieje marki były wyjątkowo burzliwe, a firma co rusz napotykała na swojej drodze liczne przeszkody. Przedsiębiorstwo zapisało się w historii motoryzacji wieloma innowacjami technologicznymi, np. nadwoziem zbudowanym w całości z aluminium i włókna szklanego (1972, model Stratos), pierwszą w Europie pełną elektryką (1913, model Theta) czy niezależnym zawieszeniem wszystkich kół (1937, model Aprilia). Mimo tak dużych osiągnięć w przeszłości, nie da się ukryć, że obecnie Lancia jest w fazie powolnej agonii. 

Historia marki

Pierwszym modelem stworzonym pod marką Lancia był „tipo51” lub „12HP”, później zwany Alphą. Jego produkcja rozpoczęła się w roku 1908. Zastosowano w nim 4-cylindrową jednostkę napędową o mocy 58 KM. Na sukces rynkowy trzeba było jeszcze trochę poczekać. Przełom w historii marki nastąpił w roku 1922, kiedy fabryki opuściły pierwsze egzemplarze modelu Lambda. Prekursorskie rozwiązania, jak niezależne przednie zawieszenie i samonośna konstrukcja nadwozia, przyniosły mu sporą popularność. Dekadę później zadebiutował model Astura, w którym zastosowano elastyczne zawieszenie silnika. Rok 1933 to prezentacja kolejnej bardzo udanej propozycji – swoją karierę rozpoczęła wówczas Augusta, która jako pierwszy sedan na świecie została wyposażona w hamulce hydrauliczne. W roku 1937 z powodu ataku serca umiera Vincenzo Lancia. Kilka miesięcy później do sprzedaży trafia Aprilia, w której zastosowani niezależne zawieszenie wszystkich kół. Pasję do motoryzacji kontynuuje syn założyciela marki, Giannini Lancia, w latach pięćdziesiątych odnoszący wiele sukcesów w sporcie motorowym. Firma stworzyła nawet specjalny model przeznaczony do wyścigów Formuły 1 (D50), jednak z powodu problemów finansowych po roku 1955 firma wycofała się z zawodów.

Współpraca z Fiatem i Saabem

Kolejne lata przyniosły nowe kłopoty finansowe. W roku 1969 firmę przejmuje koncern Fiat. To wydarzenie zapoczątkowało najbardziej udany okres w historii marki. Pomimo połączenia z największym gigantem włoskiej motoryzacji Lancia nadal produkuje samochody pod własną marką. Auta zachowują swój niepowtarzalny styl i wyjątkowy design. Pierwszym pojazdem zaprojektowanym wspólnie z Fiatem był model Beta. Lata osiemdziesiąte przyniosły kolejne zmiany, przede wszystkim współpracę ze szwedzkim przedsiębiorstwem motoryzacyjnym Saab. Produkcję rozszerzono o pojazdy użytkowe: auta ciężarowe, autobusy, pojazdy wojskowe i trolejbusy.

Po roku 2014

Z powodu nasilających się problemów finansowych w roku 2014 producent zdecydował się wycofać Lancię ze wszystkich rynków oprócz włoskiego. Ostatecznie doszło do tego w roku 2017. Obecnie produkowany jest tylko model Ypsilon II, obecny w gamie marki od 1996, a kilka lat temu zmodernizowany. W sprzedaży można znaleźć również modele Delta, Musa, Thema i Voyager. 

Ciekawostki

  • W rodzimym kraju producenta działa prestiżowe stowarzyszenie, do którego mogą przystąpić jedynie właściciele minimum 6 egzemplarzy samochodów marki Lancia.
  •  W roku 1986 Lancia Delta S4 zakwalifikowała się do wyścigu Formuły 1, zajmując szóste miejsce podczas jazd testowych w Portugalii.
  • Na terenie Unii Europejskiej Lancia sprzedaje więcej aut niż Alfa Romeo (z czego praktycznie wszystkie kupują Włosi).
  • Tylko w pierwszym półroczu 2019 roku Lancia sprzedała 34 900 sztuk modelu Ypsilon. W rodzimych Włoszech do tej pory jest on bestsellerem. 
  • Bardzo charakterystyczne jest nazewnictwo poszczególnych modeli: są to kolejne litery greckiego alfabetu, a następnie imiona żeńskie.